Wał napędowy to niedoceniony element w pojazdach, którego usterka bardzo często zostaje pomijana podczas serwisowania czy przeglądów technicznych. Jest on jednak bardzo ważną częścią układu napędowego pojazdu. Od jego prawidłowego działania zależy tak naprawdę praca całego samochodu. Nie wiesz, jakie usterki występują najczęściej związane z wałem napędowym? Zastanawiasz się, za co dokładnie odpowiada ten element w pojeździe? Sprawdź, czym jest wał napędowy, czytając nasz poniższy wpis.
Wał napędowy – z czego składa się ten element?
Wał napędowy to element, który składa się z kilku ważnych części – to właśnie one najczęściej ulegają awarii, wskutek czego musimy dokonywać regeneracji lub wymiany całego wału na nowy. Podstawowy pojedynczy wał napędowy składa się z:
- przegubu krzyżakowego,
- rurowego korpusu,
- łożyska podporowego,
- złącza kołnierzowego – flanszy,
- połączenia przesuwnego – wielowypustu.
Przegub krzyżakowy
Najczęściej zwany popularnie przegub Cardana, który składa się z osadzonego krzyżaka z obu stron w widełkach za pomocą łożysk igiełkowych. Stosuje się w tym przypadku krzyżaki bezobsługowe, które po określonej liczbie kilometrów należy wymienić na nowe oraz krzyżaki obsługowe, które po określonej liczbie kilometrów wymagają smarowania.
Rurowy korpus
Wał napędowy składa się również z rurowego korpusu, gdzie w wałach w pojazdach ciężarowych stosuje się stalowe rury, które są bezszwowe.
Elementy po obu stronach korpusu powinny być odpowiednio zespawane, dlatego istotną rolę odgrywa sam spaw.
Łożysko podporowe
Jest dodatkową podporą w wałach wieloczęściowych, a samo łożysko składa się z jedno,-lub dwurzędowego łożyska kulkowego. Zewnętrzna strona bieżnia osadzona jest w obudowie, która przytwierdzona jest sztywnie do ramy pojazdu. W przypadku usterek łożysk najczęściej dochodzi do ich zacierania się.
Złącze kołnierzowe – flansza
Złącze kołnierzowe, czyli flansza znajduje się na końcach wału. Występuje ona w kilku rodzajach, np. KV, SAE czy DIN. Obecnie to pierwszy jej rodzaj jest popularny, gdzie moment obrotowy jest przenoszony przez czołowe uzębienie nacięte na powierzchni czołowej. Z kolei śruby są elementami ustalającymi połączenie.
Połączenie przesuwne – wielowypust
Z racji tego, że wał napędowy umieszczony jest między elementami, które mogą zmienić swoje położenie, to do kompensacji długości elementy stosuje się właśnie wielowypustu. Może on mieć zarys prostokątny lub ewolwentowy.
W jakich pojazdach występuje wał napędowy?
Przede wszystkim wał napędowy znajduje się w samochodach napędzanych na tylną oś, gdzie jest bardzo ważnym elementem, aby cały pojazd pracował w pełni poprawnie. Występuje również w maszynach rolniczych, urządzeniach hutniczych i kopalnianych, maszynach produkcyjnych oraz urządzeniach budowlanych. Dlatego możemy bez problemu nabyć wały napędowe do koparek, ładowarek, maszyn przemysłowych, cystern, pojazdów szynowych, czy samochodów ciężarowych oraz terenowych.
źródło zdjęcia: freepik.com