Niektóre towary wymagają utrzymania niskiej temperatury dla zachowania jakości i właściwości. Aby nie dopuścić do przerwania łańcucha chłodniczego, należy odpowiednio przeprowadzić proces logistyczny. Obejmuje on między innymi międzynarodowy transport chłodniczy. To specjalistyczna forma przewozu produktów między krajami. Sprawdź, jak wygląda organizacja transportu chłodniczego na trasach międzynarodowych!

Czym jest Ustawa o transporcie drogowym?

Transport chłodniczy, w tym także międzynarodowy, realizowany jest na podstawie określonych aktów prawnych. Przestrzeganie tych regulacji prawnych pozwala zachować wysoki standard przewozu towarów.

Jednym z aktów jest Ustawa o transporcie drogowym (Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371). Określa ona normy dotyczące krajowego i międzynarodowego przewozu, w tym także odpowiedzialność za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego.

W kontekście międzynarodowego transportu chłodniczego w Ustawie o transporcie drogowym znajduje się zapis, który nakłada na kierowców obowiązek posiadania świadectwa wymaganego zgodnie z umową ATP.

Czym jest umowa ATP?

Podstawą prawną międzynarodowego transportu towarów z zachowaniem kontroli temperatury jest również umowa ATP. To rozporządzenie o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów. W umowie ATP określono warunki, których przestrzeganie pozwala zachować jakość produktów spożywczych w czasie ich transportu, to znaczy od chwili załadunku do czasu wyładunku.

W umowie ATP sformułowane są warunki termiczne środków transportu i przewożonych produktów oraz warunki pomiarów i kontroli właściwości izotermicznych. Dokument zawiera takie informacje, jak:

  • Rodzaje artykułów żywnościowych podatnych na szybkie psucie,
  • Wysokość temperatury wymaganej podczas przewozu towarów spożywczych szybko psujących się w dowolnym punkcie łańcucha dostaw (załadunek, przewóz, wyładunek),
  • Warunki, które powinna spełniać flota pojazdów używanych do transportu chłodniczego, np. rodzaje urządzeń pomiarowych zewnętrznych i mobilnych, w które powinna być wyposażona chłodnia,
  • Warunki badań samochodów-chłodni oraz sposób ich oznaczania specjalnymi znakami rozpoznawczymi.

Samochód-chłodnia lub naczepa-chłodnia – konieczny sprzęt do realizacji drogowego transportu chłodniczego

Transport chłodniczy wymaga wyspecjalizowanej floty. Samochody-chłodnie pozwalają stworzyć określone w umowie ATP warunki termiczne. Wyposażone są w specjalistyczne urządzenia chłodnicze (np. mechaniczny agregat sprężarkowy, urządzenie absorpcyjne, system cyrkulacji powietrza). Pozwalają one w średniej temperaturze zewnętrznej +30°C obniżać temperaturę wewnątrz nadwozia, a następnie utrzymywać ją na stałym poziomie.

Umożliwia to przewożenie towarów w różnych strefach temperaturowych. Standardowo pojazdy chłodnicze są przystosowywane do transportu ładunków chłodniczych w zakresie temperatury od +25℃ do -25℃.

Do transportu chłodniczego najczęściej używane są takie pojazdy, jak:

  • Chłodnia typu doppelstock – umożliwia przewożenie towarów na dwóch poziomach dzięki podwójnej podłodze regulowanej,
  • Chłodnia z grodzią – dzięki regulowanej grodzi można wydzielić osobne przestrzenie ładunkowe dla różnych towarów wymagających innej temperatury transportu,
  • Izoterma, czyli termoizolowana naczepa skrzyniowa bez agregatu chłodniczego – odpowiednia temperatura jest utrzymywana dzięki materiałom izolacyjnym.

Zgodnie z umowa ATP producenci naczep-chłodni zobowiązani są do stosowania określonych rozwiązań konstrukcyjnych. Najważniejsze z nich to:

  • Odpowiednia izolacja naczepy – stosowane są takie materiały izolacyjne, jak: korek, spieniony polistyren, pianka poliuretanowa i pianka winylowa; nadwozia chłodnicze najczęściej budowane są z warstwowych płyt termoizolacyjnych wykonanych z pianki poliuretanowej oraz styropianu,
  • Wzmocniona konstrukcja dachu,
  • Wzmocniona i odporna na uszkodzenia mechaniczne podłoga naczepy,
  • Ściany, podłoga i dach muszą być łączone specjalnymi zamkami – dzięki temu narożniki mają podobną przenikalność cieplną jak pozostałe części naczepy.

Czym jest łańcuch chłodniczy i dlaczego tak ważne jest, aby nie został przerwany?

Łańcuch chłodniczy to procedura, która ma na celu zapewnienie ciągłości zachowania odpowiedniej dla określonych ładunków temperatury od chwili ich produkcji lub schłodzenia, aż do dotarcia do konsumenta.

Utrzymanie niezmienności warunków jest konieczne na etapie nie tylko transportu, ale także załadunku, dystrybucji, magazynowania i rozładunku. Przerwanie ciągłości łańcucha chłodniczego powoduje poważne konsekwencje. Produkty szybko psujące się tracą swoje właściwości, takie jak walory smakowo-zapachowe czy odpowiednią konsystencję. Ponadto wzrost temperatury zwiększa ryzyko rozwoju bakterii, pleśni i innych drobnoustrojów. Może to z kolei prowadzić do zatrucia pokarmowego u konsumenta.

Ze względu na wiele punktów krytycznych, które mogą przerwać łańcuch chłodniczy, stosowane są różne metody mające na celu ograniczenie ryzyka ich wystąpienia. Jednym z nich jest wykorzystanie nowoczesnych systemów telematycznych do ciągłego monitorowania poziomu temperatury i wilgotności w przestrzeni ładunkowej. Ponadto wdrażane są odpowiednie przepisy prawa żywnościowego.

Przykładem jest HACCP, czyli norma postępowania mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Odbywa się to przez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia wymagań zdrowotnych produktów spożywczych, a także ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji i obrotu artykułami żywnościowymi.

Grupa Transportowa realizuje międzynarodowy i krajowy transport chłodniczy na najwyższym poziomie

Organizacja międzynarodowego transportu chłodniczego wymaga dużego doświadczenia, wiedzy z zakresu spedycji i posiadania wyspecjalizowanej floty pojazdów. Wszystkie te warunki spełnia Grupa Transportowa.

Grupa Transportowa realizuje transport chłodniczy na trasach krajowych i międzynarodowych. Przewóz ładunków odbywa się zgodnie ze standardem HACCP, system zarządzania jakością ISO 9001:2015 oraz innymi normami wymaganymi w tej branży.

Grupa Transportowa dysponuje własną flotą 600 pojazdów, w tym samochodami-chłodniami z systemami telematycznymi. Transport chłodniczy międzynarodowy realizowany jest z użyciem nowoczesnych naczep-chłodni marki KRONE typu doublecheck. Firma zajmuje się kompleksową obsługą spedycyjną, a do każdego klienta podchodzi indywidualnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj