Jeśli zastanawiasz się nad tym czy czeski e-commerce jest perspektywicznym rynkiem i czy warto rozpocząć na nim sprzedaż oraz wysyłać paczki do Czech, powinieneś jak najszybciej przestać nad tym rozmyślać i zacząć to robić! Czechy, nie tylko ze względu na bliskość (a więc i tańsze przesyłki), są – obok Słowacji, Rumunii i Węgier – naturalnym celem ekspansji dla polskich e-sklepów.
Siła i potencjał czeskiego e-commerce
Czechy to stosunkowo niewielki kraj z ponad 10,5 milionami obywateli, jednak ich siła nabywcza jest znacząco większa niż np. Polski. W rankingu GfK „Purchasing Power, Europe 2018” Czechy zajmują 23. miejsce w Europie, z siłą nabywczą blisko 12,5 tysiąca euro na jednego mieszkańca (w przypadku mieszkańców Polski to 7,3 tysiąca euro). Czesi mają po prostu bogatsze portfele.
Od kilku lat Czechy pozostają wśród najdynamiczniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Według danych za 2019 roku Czechy były pod tym względem europejskim liderem z 16% wzrostem. 90% Czechów ma dostęp do internetu, a blisko 60% czeskich internautów robi zakupy on-line, a odsetek ten z roku na rok dynamicznie rośnie. Wartość czeskiego e-commerce szacuje się obecnie na około 5,5 miliarda euro. Daje to ponad 11% udział w sprzedaży detalicznej. Według prognoz do 2024 roku e-rynek w Czechach urośnie niemal dwukrotnie i osiągnie wartość ponad 9 miliardów euro przy 16% udziale w sprzedaży ogółem.
Mówisz „paczki do Czech”, myślisz Olza Logistic
Wybierając operatora logistycznego, który dostarczy paczki do Twoich klientów w Czechach, musisz wziąć pod uwagę wiele aspektów, m.in.: jakość świadczonych usług, doświadczenie na lokalnym rynku, sprawny łańcuch logistyczny, elastyczność w relacjach z klientami i racjonalne ceny.
Olza Logistic to lider w obsłudze rynku czeskiego i sprawdzony partner dla ponad 2000 e-sklepów i partnerów biznesowych. Od 9 lat oferuje kompleksowe usługi logistyki transgranicznej, z pełną logistyką zwrotów oraz COD. Doręczenia realizowane są wielokanałowo w systemie door-to-door i do punktów odbioru paczek. 99% przesyłek doręczanych jest terminowo.
Dzięki zautomatyzowanemu łańcuchowi logistycznemu, Olza doręcza paczki do Czech na zasadach serwisu krajowego. W efekcie nadawca może oszczędzić nawet do 80% w stosunku do tradycyjnego międzynarodowego serwisu drogowego czołowych firm kurierskich.
Olbrzymia szansa dla polskich e-sklepów
Według różnych szacunków na rynki Czech, Rumunii, Węgier i Słowacji swoje towary wysyła jedynie 7-9% polskich sklepów internetowych. A są to rynki wciąż nienasycone, z największym potencjałem wzrostu w Europie. Eksperci szacują ich potencjał na około 40 milionów osób, które w najbliższym czasie zaczną kupować w internecie. To wielka szansa dla polskich e-sklepów, które dysponują świetnym zapleczem technologicznym i logistycznym oraz większym doświadczeniem niż ich lokalni konkurenci.