Nie każdy ładunek można łatwo zapakować do paczki lub na paletę i wysłać na drugi koniec świata. Oczywistym jest, że niektóre ładunki będą wymagały szczególnego podejścia, a niektóre, to znaczy ponadgabarytowe. Niestandardowy wymiar lub waga wcale nie stoją na przeszkodzie w transporcie, przewieźć można wszystko, nawet rakietę kosmiczną, trzeba tylko wszystko prawidłowo zorganizować i posiadać odpowiedni sprzęt.
Najłatwiejszym sposobem transportu ponadnormatywnego jest transport morski, który daje prawie nieograniczone możliwości biorąc pod uwagę nie tylko rozmiar i wagę ładunku, ale też jego rodzaj. Drogami morskimi można przetransportować materiały niebezpieczne, towary płynne, gazy, ciała stałe. Rzecz jasna, każdy transport nienormatywny stanowi duże wyzwanie.
Co należy wziąć pod uwagę przy planowaniu transportu ponadgabarytowego?
Transport ponadgabarytowy i jego planowanie odbiega od tego, jak proces jest przeprowadzany tradycyjnie dla mniejszych nadań. Wszelkie ładunki, których wymiary i waga przekraczają standardy i nie mogą być przewożone w konwencjonalnych kontenerach morskich wymagać będą szczególnego podejścia.
Przede wszystkim proces wiąże się z większym nakładem pracy i zaangażowaniem większej ilości osób. Niejednokrotnie sam dowóz do i z portu będzie powodował konieczność organizacji konwoju do portu. Oczywiście zależnie od rodzaju przewożonego towaru należy dobrać odpowiedni kontener, często należy przeprowadzić badanie załadunku wstępnego, aby następnie bezpiecznie móc załadować i zamocować ładunek na kontenerze.
Na nienormatywny transport będą wpływały różne czynniki i należą do nich, rzecz jasna, rodzaj ładunku ze wszystkimi jego cechami, ale niemałe znaczenie ma także trasa wraz z miejscem i warunkami załadunku i rozładunku. W przypadku transportu morskiego nie można zapominać o pogodzie i porze roku, które wpływają na trasę i bezpieczeństwo.
Wybór odpowiedniego rodzaju morskiego transportu ponadnormatywnego
Tradycyjny transport morski odbywa się z pomocą kontenerów uniwersalnych ogólnego przeznaczenia. Wszelkie ładunki, których wymiary wykraczają poza standard należy przewozić z wykorzystaniem kontenerów specjalnych.
Kontener Open Top z otwartym dachem wykorzystywany jest w przypadku ładunków, których ze względów manipulacyjnych nie można załadować do standardowego kontenera przez drzwi. Towar z pomocą np. dźwigu jest ładowany poprzez dach kontenera. Załadunek i rozładunek odbywa się z wykorzystaniem całego światła dachu i drzwi. Na ścianach oraz na podłodze znajdują się uchwyty mocujące, po zamocowaniu dach przykrywa się plandeką z linką z zamknięciem celnym. Najczęściej wykorzystuje się je do transportu towarów sypkich.
Kontenery Hard Top może mieć podobne przeznaczenie do kontenera typu Open Top, otwór drzwiowy posiada zdejmowalną belkę górną, co zdecydowanie zwiększa możliwości załadunkowe i rozładunkowe. Kontenery Hard Top posiadają zdejmowany stalowy wodoszczelny dach, który w przypadku ładunków, których wysokość przekracza wysokość kontenera, jest ustawiany pionowo w jego wnętrzu.
Może Cię zaciekawić: Spedycja morska – co warto o niej wiedzieć?
Kontenery Flat Rack sprawdzają się wtedy, kiedy ładunku nie da się załadować ani do standardowego kontenera, ani do Open Top. Posiadają one otwarty dach i bok, wyróżniają się silną konstrukcją podłogi i sztywno osadzonymi ścianami czołowymi, które umożliwiają mocowanie i piętrzenie towaru. Flaty nie są wyposażone w plandeki, dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na odpowiednie zapakowanie ładunku.
Platformy to rozwiązanie dla zadań specjalnych, ich ładowność przekracza znacznie inne rodzaje kontenerów. Bardzo wytrzymała podłoga jest dostosowana do dużych nacisków punktowych. Z ich pomocą przewozi się np. elementy elektrowni wiatrowych. Korzysta się z nich w relacjach między portami morskimi.
Flat Racki i platformy dodatkowo mogą stworzyć, w ładowni lub na pokładzie statku, tzw. tween decki dla nadań nie kontenerowych.
Wybór odpowiednich portów morskich oraz trasy
Decyzja nie należy do najłatwiejszych, port wyjściowy i docelowy nie tylko wpływać będzie na przebieg trasy, ale też koszty. Sam proces przewozu drogami morskimi stanowi fundamentalną część całego procesu, dlatego musi zostać odpowiednio przemyślany. Trasa z pewnością powinna być optymalna, ale także planowanie ma na celu wykluczenie potencjalnych zagrożeń i powstawaniu nieprzewidzianych, niebezpiecznych sytuacji. Natomiast porty wyjścia i celu muszą posiadać wymaganą przez nas infrastrukturę lub umożliwiać wykorzystanie odpowiedniego sprzętu.
Koordynacja morskiego transportu ponadnormatywnego
Ciągła kontrola i nadzór nad wszystkimi czynnościami poszczególnych etapów transportu mogą być wykonywane zdalnie poprzez osobę doświadczoną i znającą odpowiednie programy umożliwiające tego typu koordynację. Oczywiście nadzór może przeprowadzić także pilot, co szczególnie jest wskazane w przypadku transportu ponadnormatywnego. Każdy proces transportu jest planowany i organizowany. Osoba nadzorująca nie tylko monitoruje prawidłowy przebieg, ale też najszybciej jest w stanie wprowadzić zmianę w działaniu, poddać analizie możliwości i zweryfikować plan, gdy sytuacja tego wymaga.
Transport ponadgabarytowy – dlaczego warto zlecić jego organizację firmie spedycyjnej?
Transport ponadgabarytowy można łatwo określić, jako skomplikowany proces, ale pod tym krótkim pojęciem naprawdę kryje się ogrom wiedzy i doświadczenia, jakiego wymaga prawidłowe, bezpieczne i zgodne z przepisami jego przeprowadzenie. Niewątpliwie warto przekazać zlecenie profesjonalistom, który specjalizują się w realizacji tego typu zadań każdego dnia. Wynajęcie firmy spedycyjnej nie jest tylko wygodnym rozwiązaniem, a odpowiedzialnym pod względem bezpieczeństwa ładunku, który planujemy przewieźć.
Poszukując spedytora do naszego zlecenia, warto zwrócić uwagę na firmę z Gdyni. Firma spedycyjna Dalton specjalizuje się w transporcie morskim od roku 1997 roku. W pełni profesjonalny zespół indywidualnie opiekuje się każdym zleceniem, począwszy od etapu planowania po realizację, oferują naprawdę fachowe doradztwo poszukując najlepszych rozwiązań.