System do zarządzania magazynem to niezwykle przydatne narzędzie, które usprawnia oraz ułatwia funkcjonowanie każdego magazynu. Współcześni przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rozwiązania – system WMS lub system ERP – i bardzo często nie wiedzą, na które z nich się zdecydować. W tym artykule przedstawimy najważniejsze różnice między tymi dwoma rozwiązaniami.

System ERP do zarządzania firmą i magazynem. Najważniejsze informacje

Pod pojęciem systemu ERP kryje się zestaw zintegrowanych narzędzi dedykowanych kompleksowemu zarządzaniu firmą. Nie jest to więc system dedykowany samemu zarządzaniu magazynem mimo tego, że często posiada dodatkowy moduł pozwalający na organizowanie pracy magazynu. Wynika z tego podstawowy problem, którym jest niedostateczna funkcjonalność – system ERP nie jest bowiem stworzony tylko i wyłącznie do zarządzania magazynem. W związku z tym, jest on dobrym rozwiązaniem do zarządzania przedsiębiorstwem, ale nie idealnym z punktu widzenia zarządzania magazynem.

Systemy ERP zwykle nie są w stanie przetwarzać dostarczonych danych w informacje niezbędne do optymalizacji logistyki w firmie. Jego funkcjonalność jest bowiem mocno ograniczona, co może negatywnie odbijać się na funkcjonowaniu samego magazynu. Nie jest to także rozwiązanie odpowiednie dla dużych, rozbudowanych i kompleksowo zarządzanych centr logistycznych, które potrzebują dedykowanego, bardziej funkcjonalnego oraz skoncentrowanego na specyfice magazynu oprogramowania. Takim rozwiązaniem jest natomiast system WMS, który jest znacznie lepszym wyborem do zarządzania magazynem od systemu ERP.

System WMS – dedykowane narzędzie do kompleksowego zarządzania magazynem

System WMS zazwyczaj posiada wszystkie elementy modułu magazynowego dostępne w systemie ERP. Oprócz nich zawiera jednak także dodatkowe, cenne z punktu widzenia zarządzania magazynem funkcjonalności, które czynią z niego idealne rozwiązanie do wdrożenia w magazynach oraz centrach logistycznych. Ponadto, systemy WMS oferują także lepsze możliwości dostosowywania ich działania do specyfiki miejsca, w którym mają być stosowane.

System WMS jest narzędziem zaprojektowanym specjalnie do obsługi wszystkich procesów zachodzących we współczesnych magazynach. Doskonale sprawdza się do takich zadań, jak m. in. realizacja zamówień, przyjmowanie towarów, magazynowanie, kompletacja, wydanie, inwentaryzacja, uzupełnianie stanów, zatowarowanie i wiele innych. Pozwala to na szybkie reagowanie oraz uzyskanie dostępu do wszystkich istotnych danych znajdujących się w systemie w czasie rzeczywistym, co pozytywnie wpływa na funkcjonowanie każdego magazynu oraz ułatwia kompleksowe zarządzanie nim.

W związku z tym przedsiębiorcy, którzy rozważają wdrożenie w swojej firmie dedykowanego narzędzia do zarządzania magazynem, powinni od razu wybrać system WMS. Jest to bowiem oprogramowanie zaprojektowane i stworzone specjalnie z myślą o magazynach oraz wyposażone we wszystkie przydatne funkcje do zarządzania ich zasobami, funkcjonalnością i przepływem towarów. Dedykowany system WMS pozwala zoptymalizować pracę każdego magazynu oraz doskonale sprawdzi się w przypadku firm posiadających duże, kompleksowo zorganizowane magazyny.

Artykuł opracowany we współpracy z Dataconsult – specjalistami od systemów magazynowych, którzy oferują nie tylko oprogramowanie, ale i profesjonalne doradztwo logistyczne.

System do zarządzania magazynem – WMS czy ERP?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here