Zima nie sprzyja kierowcom – i to nie tylko z powodu konieczności skrobania oszronionych szyb, śliskiej nawierzchni czy przymarzniętych drzwi. Problematyczne są także usterki, którym wiele podzespołów ulega właśnie o tej porze roku. Przeczytaj nasz artykuł do końca i dowiedz się, jakich typowych awarii możesz spodziewać się wraz z nadejściem mrozów.

Jak zima wpływa na podzespoły samochodu?

Podczas mrozów najczęściej cierpi układ elektryczny

O wyładowanie akumulatora zimą jest szczególnie łatwo w przypadku aut, które pokonują codziennie zaledwie kilkukilometrowe trasy, są sporadycznie odpalane lub niegarażowane. To dlatego, że pojemność baterii zmniejsza się proporcjonalnie do spadku temperatur, więc łatwiej o jej wyczerpanie. Kiedy zaskoczy Cię rozładowany akumulator, możesz podłączyć do niego prostownik lub skorzystać z uprzejmości innego kierowcy i przypiąć kable rozruchowe do jego samochodu. Jeżeli awarii uległ alternator, niemożliwe będzie naładowanie akumulatora podczas jazdy, a na desce rozdzielczej pojawi się symbol ładowania. Podczas mrozów usterkom często ulega także rozrusznik – oznaką jego niedomagania są alarmujące trzaski przy rozruchu. Obie awarie wymagają interwencji mechanika.

Silnik

Aby ruszyć zimą w trasę, konieczne jest nagrzanie silnika. Jednak, o ile nie trzymasz samochodu w ciepłym garażu, przez pierwsze kilkanaście sekund wiele elementów jednostki napędowej pracuje bez odpowiedniego smarowania. Dzieje się tak, ponieważ podczas mrozów olej silnikowy gęstnieje i siłą rzeczy potrzebuje więcej czasu, by dotrzeć do wszelkich zakamarków silnika. W tym momencie wiele detali ulega mocnemu pocieraniu i szybszej eksploatacji. Aby złagodzić te negatywne skutki, na minutę pozostaw auto na biegu jałowym, staraj się ruszać delikatnie (nie przekraczając 2000 obrotów na minutę) i stosuj dobry jakościowo olej silnikowy. Albo zleć montaż ogrzewania postojowego w pojeździe, dzięki któremu ciepło będzie wytwarzane bez uruchomienia silnika – to jednak wydatek sięgający kilku tysięcy złotych.

Zima szkodzi układowi napędowemu na różne sposoby

Ujemne temperatury powodują, że olej przekładniowy w skrzyni biegów gęstnieje, przez co pracuje ona ciężej podczas zmiany przełożeń i ma krótszą żywotność. To jednak nie koniec kłopotów, jakie zima może powodować w układzie napędowym. Wyjeżdżanie z zasp znacznie obciąża sprzęgło. Jeśli podczas próby wyjechania z zapadliny silnik kręci, samochód ani drgnie do przodu, a w powietrzu unosi się swąd spalenizny, nie ma wątpliwości, że sprzęgło uległo zużyciu.

Układ zawieszenia pracuje w niekorzystnych warunkach

Sprawny układ zawieszenia zapewnia zarówno stabilność i sterowność na drodze, jak i komfort podróży. Zimą jego elementy pracują w szczególnie trudnych warunkach, narażone są na niskie temperatury i kontakt z błotem, śniegiem czy solą drogową. Nic więc dziwnego, że w tym sezonie szczególnie łatwo o awarię tego podzespołu. Kiedy podczas jazdy słychać stuki, a utrzymanie prostego toru jazdy staje się coraz trudniejsze, to znak, że niektóre części zawieszenia uległy już nieodwracalnym zniszczeniom i kwalifikują się do jak najszybszej wymiany.

Tworzą się skrzepy w układzie paliwowym

Zdarza się, że zimą w samochodach z silnikiem diesla zawodzi układ paliwowy. Silne mrozy mogą powodować wytrącanie parafiny z oleju silnikowego, a w konsekwencji tworzenie skrzepów uniemożliwiających przepływ paliwa i rozruch auta. Wbrew temu, czego moglibyśmy się spodziewać, problem dotyczy częściej nowoczesnych niż starych układów wtryskowych. Aby w przyszłości uniknąć tego rodzaju awarii, warto stosować odporny na mrozy olej napędowy lub dolewać do baku depresator, który zapewni bezproblemowy rozruch silnika zimą. Gdy przewody paliwowe zostaną zaczopowane, nie próbuj odpalić pojazdu na siłę, bo doprowadzisz do uszkodzenia układu wtryskowego, przeskoczenia paska rozrządu lub wyładowania akumulatora. Doraźnie pomoże ogrzanie auta w ciepłym garażu, w którym paliwo wróci do swojego ciekłego stanu.

Elektryka nie działa prawidłowo

Zimowe problemy z elektryką najczęściej występują w samochodach, które są sporadycznie użytkowane. Wilgoć może uniemożliwić włączenie świateł, zaburzyć wyświetlanie informacji na ekranie komputera pojazdu czy powodować wykrycie nieistniejących błędów. Na szczęście tego rodzaju trudności zwykle okazują się przejściowe i wszelkie nieprawidłowości ustępują po rozgrzaniu auta. Z drugiej strony, gdy temperatury spadają poniżej zera, letni lub zły jakościowo płyn do spryskiwaczy może zamarznąć i rozsadzić zbiornik.

Pozostałe podzespoły, które najbardziej cierpią w zimie

Wszelkie schowane pod śniegiem nierówności jezdni mogą doprowadzić do wygięcia felg i uszkodzenia opon. Zimą nietrudno także o uszkodzenia zamka – stosowane odmrażacze wypłukują z ich mechanizmów smar, a kręcenie kluczykiem „na sucho” po pewnym czasie uniemożliwia otwarcie drzwi.

Jak zapobiegać awariom podzespołów auta w zimie?

O auto warto dbać przez cały rok – wie o tym każdy doświadczony kierowca. Jednak niezależnie od kondycji, w jakiej, jak sądzisz, znajduje się Twój samochód, wraz z wymianą opon zleć jego sezonowy przegląd. Mechanik wychwyci najdrobniejsze nieprawidłowości i w porę zapobiegnie ich pogłębianiu się. Wówczas, wraz z nastaniem zimy, pozostanie Ci pamiętać tylko o tym, by nie zaciągać ręcznego – szczególnie w przypadku leciwego już pojazdu. Z czasem pancerz powlekający system dźwigni i linek w tym podzespole traci swoją szczelność, a do środka hamulca przedostaje się wilgoć, która zamarza i rodzi problemy ze zwolnieniem blokady. W konsekwencji ryzykujesz nie tylko spóźnienie do pracy, ale i awarię całego mechanizmu.

Twoje auto zaczyna niedomagać? Zajrzyj na nocar.pl, gdzie znajdziesz części samochodowe w atrakcyjnej cenie, niezbędne do bezpiecznej i bezawaryjnej jazdy.

Źródło zdjęć: pexels.com.

Jakie podzespoły samochodu najbardziej cierpią w zimie?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here