Atrakcyjność rynku chińskiego i związanych z nim możliwości nie przestaje budzić zainteresowania wśród przedsiębiorców z Europy, którzy coraz chętniej decydują się na eksport oferowanych towarów i usług za Wielki Mur. Podejmując krok w stronę sprzedaży do Chin, warto mieć jednak na uwadze, że procedura eksportu na ten rynek bynajmniej nie należy do łatwych. Szukasz informacji na temat eksportu do Państwa Środka? Zastanawiasz się, na co się przygotować i jak opracować skuteczną strategię sprzedaży? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule – tak wygląda eksport do Chin w 2023 roku!

Eksport do Chin – co warto eksportować?

Chiny to bez wątpienia nowoczesny i gigantyczny rynek, na którym międzynarodowe przedsiębiorstwa wciąż z sukcesem odnotowują ogromne wartości sprzedaży. Szerokie możliwości, jakie otwiera rynek chiński przed zagranicznymi firmami, sprawia jednocześnie, że również coraz więcej rodzimych przedsiębiorców decyduje się na eksport swoich towarów do Chin. Czy oznacza to tym samym, że skuteczne wejście na rynek chiński jest łatwe i dostępne dla każdego? Nic bardziej mylnego – praktyka wielokrotnie już udowodniła, że tylko ambitne przedsiębiorstwa, posiadające odpowiednie zasoby i produkt naprawdę dobrej jakości, są w stanie osiągnąć sukces we współpracy z chińskimi kontrahentami.

Mimo szeregu wyzwań polski eksport do Chin wciąż sukcesywnie się rozwija – proporcjonalnie do zapotrzebowania tamtejszych klientów na produkty konsumenckie pochodzące od zagranicznych marek. Wśród surowców i półproduktów, które są najpopularniejszym przedmiotem eksportu z Polski do Chin, wymienić można w szczególności:

  • miedź;
  • meble;
  • oświetlenie;
  • maszyny oraz urządzenia mechaniczne i elektroniczne (a także kompatybilne z nimi komponenty);
  • części do pojazdów silnikowych;
  • produkty rolne spożywcze (m.in. mleko UHT, mleko w proszku, pióra i puch, alkohol);
  • kosmetyki;
  • perfumy;
  • suplementy diety i sprzęt medyczny.

Planujesz sprzedaż za Wielki Mur? Tak wygląda eksport do Chin w 2023 roku

Aby rozpocząć sprzedaż towarów do Chin, zagraniczne firmy nie potrzebują licencji eksportowej – stosowną licencję eksportową powinni natomiast przedłożyć ich chińscy partnerzy, jeśli chcą importować wybraną grupę produktów. Natomiast obowiązkiem firm, które planują eksport do Chin, jest ustalenie, czy oferowany przez nich produkt nie podlega ograniczeniom lub zakazom w Państwie Środka. Na tamtejszym rynku wciąż funkcjonuje bowiem spis sektorów, w których działalność zagranicznych przedsiębiorców jest w określony sposób reglamentowana lub nawet w pełni zabroniona. Jeśli dana firma nie działa w sektorze uwzględnionym w tym katalogu, jest to jednoznaczne z tym, że nie potrzebuje pozwolenia na eksport do Chin na szczeblu centralnym.

Ważnym etapem eksportu do Chin jest ustalenie wartości celnej towaru, którą szacują służby celne na podstawie dostarczonych dokumentów oraz międzynarodowych cen danych produktów. Warto również wiedzieć, że firmy, które rozważają eksport towarów za Wielki Mur, nie stanowią bezpośredniej strony odprawy celnej, w związku z czym nie muszą płacić cła ani podatku VAT. Obowiązek ten leży po stronie chińskiego importera, a wysokość należnych opłat uzależniona jest od kategorii i kraju pochodzenia produktu.

Aby móc myśleć o skutecznej sprzedaży do Chin, niezbędna jest certyfikacja produktu, czyli odpowiednie dopasowanie go do chińskich norm jakościowych i obowiązujących regulacji. Dla wybranych grup produktowych standardy jakości wyznacza certyfikat CCC, któremu podlegają np. urządzenia elektroniczne i elektryczne, zabawki, maszyny.

Co również istotne, eksporterzy są w obowiązku przedłożyć odpowiednie dokumenty. Wśród nich znajduje się przede wszystkim faktura, lista przewozowa, konosament, certyfikat analiz, numer serii produktowej, świadectwo pochodzenia produktu czy też oświadczenie o miejscu i dacie produkcji.

Eksport do Chin 2023 – ważna zmiana w eksporcie żywności

Tak wygląda eksport do Chin w kilku kluczowych krokach. Warto przy tym zaznaczyć, że Chińska Generalna Administracja Celna (GACC) wraz z początkiem 2023 roku zniosła jedną z istotnych barier w eksporcie żywności do Chin. Zmiana ta dotyczy badań kwasów nukleinowych (pod kątem SARS-Cov-2), które w przypadku eksportu żywności do Chin od 8 stycznia 2023 roku nie są już obowiązkowe. Decyzja ta z pewnością znacząco ułatwi handel żywnością na linii świat–Chiny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj